Har jeg stress?

De færreste af os opdager det, når vi får stress. Den er lusket, kommer ubevidst snigende og overmander os.

Ofte skubber vi det til side og gør ikke mere ved det.

De “robuste”  og mest engagerede får stress

Det kommer ofte bag på folk at de har stress. De er vant til det høje adrenalin niveau og kalder det fejlagtigt positiv stress, som Bjarne Toftegaard siger. Du kan sagtens være robust – indtil din krop bare ikke gider være med mere.

Har jeg stress? Jamen jeg har bare haft meget at se til.

Ja, det har du måske. Har du mindre at se til nu?

Jeg skal bare lige være færdig med denne opgave, så kommer der mere ro på.

Hvad så med opgaven, der kommer bagefter?

Hvis vi ignorerer stressen, hober det sig op. Det er ufarligt for de fleste at have stress i en kortere periode. Men fortsætter det i flere måneder, kan det udvikle sig til en mere alvorlig stress og dermed påvirke din arbejdsevne og livskvalitet generelt.

Stresssymptomer

Tankemylder, dårlig nattesøvn, kort lunte, kort vejrtrækning, hovedpine, følelse af overvældelse. Stresssymptomer er meget forskellige. I sig selv er de ufarlige og forsvinder så snart presset aftager. Læs mere om stresssymptomer.

Stress starter ubevidst i vores hjerne. Vi kan mærke forskellige symptomer i kroppen og måden vi tænker på. Vi kan ikke altid gennemskue årsagen og tænker måske kortvarigt: Har jeg stress?, hvorefter vi instinktivt skubber det fra os igen. Måske har vi bare vænnet os til hjertebanken og dårlig nattesøvn. Men der er altså tale om stress.

Stress er ikke farligt. Når du oplever stresssymptomer, er det kroppens måde at fortælle dig, at nu kan den snart ikke mere. Stress er, når et menneske har klaret mere end hvad kroppen kan holde til, over en periode.

Jamen jeg har det fint på arbejdet, så det er jo ikke stress.

Stressårsager

Det er ikke nødvendigvis jobbet der stresser. Det kan være nogle helt andre faktorer der stresser dig.

Det er sjældent presset fra en større arbejdsopgave, der udvikler sig til stress. Bjarne Toftegaard deler stressårsager op i følgende områder:

Hvis det er arbejdet der stresser, kan det være pga. det psykiske arbejdsmiljø. Det KAN være et stort pres. Det kan også være pga. mange ændringer og den usikkerhed der kan følge med. Nogle andet der stresser, kan være værdikonflikter. Dvs. at du bliver pålagt at udføre dine arbejdsopgaver på en måde som strider mod hvad du mener er korrekt.

Det kan også være privatlivet der stresser dig. Det kan være syge børn, udfordringer i ægteskabet eller økonomiske udfordringer. Boligen og beliggenheden kan også være med til at udvikle stress.

Relationer er et af de områder der ofte stresser. Det kan være en irriterende kollega, en medarbejder man ikke kan regne med. Det kan være en leder, der ikke får sat specifikke målsætninger eller forventningsafstemmer. Det kan være børnene eller forældrene der er med at til at stresse.

50% af stressramte er blevet stressede pga. egne forventninger.

Det er ikke sikkert at der er en synlig og åbenlys årsag til din stress. Måske er det der reelt stresser dig, det pres, du lægger på dig selv. Dine egne forventninger og bekymringer. Det der stresser, er den indre kritiker og dommer, der stiller ALT for store krav til dig. Krav både på job og privat.

Forventninger til dig selv

Her er nogle af de forventninger jeg hører fra mine kunder.

  • Jeg leverer arbejdsopgaver 110% – det er en del af hvem jeg er. Jeg er professionel
  • Jeg leverer arbejdsopgaver til tiden – eller før
  • Jeg siger ikke nej til arbejdsopgaver
  • Jeg har ingen sygedage – arbejdet kan ikke undvære mig
  • Jeg er involveret i alle processer på arbejdet, jeg ved hvordan det skal gøres
  • Jeg godkender alle fakturaer
  • Jeg træffer alle beslutninger, så alt går gennem mig
  • Jeg hjælper dem, der har brug for mig – også selvom jeg selv trænger til at holde fri
  • Jeg er en god far/mor. Jeg er med til alle fodboldkampe og er aktiv i forældrerådet. Jeg bager kagen og arrangerer de bedste børnefødselsdage
  • Jeg har et snorlige hjem. Der er altid rent og pænt
  • Jeg laver hjemmelavet mad hver dag – fisk to dage om ugen – alt er økologisk
  • Jeg løber 5 dage om ugen
  • Jeg cykler 12 km til og fra arbejde – hver dag

Har jeg stress?

Vi har alle sammen stress ind i mellem, når vi oplever situationer hvor vi er lidt mere pressede end normalt. Stress er helt normalt.

Spørgsmålene er om du er så heldig at opdage det og hvad du så gør ved det?

Har du spørgsmål vedr. stress, så ring uforpligtende til mig på 23 10 03 80 eller send en mail på Birgit@ritterhuset.dk.

Spread the love

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *