Jeg kigger på fugle…

Jeg ser en helt tydelig tendens i de udfordringer mine kunder ønsker at blive coachet på. Jeg coacher primært ledere og direktører.

Et af de spørgsmål som de fleste har udfordringer med er: Hvordan får jeg energi?

 

Jeg kan dele dem op i tre overordnede grupper:

De diffuse: De er i tvivl om hvorfor de kommer. De har et godt job, et lækkert hus og en stor bil. Alligevel er det som om, at der mangler noget.

De rundtossede: De har mange bolde i luften, et stort ansvar og udfordringer med at jonglere det hele. De mangler overblik og struktur, så der kan komme ro på og deres overskud igen kan stige.

De stressede: De har erkendt at de har stress og har brug for værktøjer til at komme tilbage på fuld kraft igen, samt værktøjer til at undgå stress fremover.

Work life balance

Der har i årevis været tale om work life balance, men som Ledelsesrådgiver Christian Ørsted siger, er Work Life Balance et af de mest misvisende begreber i moderne ledelse.

Begrebet så dagens lys i 70’erne, hvor man arbejdede på kontoret og holdt fri når man kom hjem. Det var dengang drejeskivetelefonen langsomt blev erstattet af den moderne trykknaptelefon. Det var dengang vi havde analoge vækkeure, som ringede når vi skulle op.
Dengang gav det mening at dele det op i work life balance.

I dag har vi alle sammen smartphones.
Vi er altid online. Mobilen er vores vækkeur. Det er det sidste vi kigger på inden vi lægger os til at sove og det første vi kigger på, inden vi står op.

Vores arbejde er grænseløst, så det at gøre arbejdsliv og privatliv til modsætninger, giver ingen mening.  

I stedet bør vi kigge på WORK WORK BALANCE og LIFE LIFE BALANCE. Læs om foredraget her.

WORK WORK BALANCE fortæller jeg om i næste blog indlæg.

For nu, lad os fokusere på LIFE LIFE BALANCE.

Life life balance

For det første har jeg lyst til at slå fast, at det ikke nødvendigvis er jobbet der stresser. Det er heller ikke den fysiske belastning i antal timer der stresser.

Det nytter ikke noget at tage tidligt hjem, hvis du er frustreret, fraværende og tjekker mails hvert femte minut.

Det der ofte stresser, er den psykiske belastning. Den psykiske overbelastning kan f.eks. være:

Krav, tanker, forventninger, pligter, tvivl, opgaver, ansvar, bekymring, skyld, skam, usikkerhed osv.

Når jeg taler om LIFE LIFE balance handler det i virkeligheden om at få en balance imellem Energiafladning og Energiopladning.

Energiafladning og energiopladning

Den psykiske belastning er en energiafladning. Hvis du lader hjernen stikke af med alle dine tanker og bekymringer, vil du føle dig mere drænet, end hvis du havde løbet maraton op ad Valby bakke.

Vi husker alle sammen at lade vores mobil telefon op. Nu skal vi lære at lade os selv op også.

Det kræver to ting.

  1. Du skal blive bedre til at håndtere det, der aflader dig
  2. Du skal skrue op for det, der lader dig op

Der findes ikke en generisk manual, da det er forskelligt fra person til person. Nogle får energi af aktiviteter, mens andre får energi af ro.
Det vigtigste er, at du selv bliver bevidst om hvad du har brug for.

Det er her vi begynder at tale om det, at være et helt menneske. Det vil sige, hvem er du, når du ikke arbejder?
Er du også far, husbond, søn, ven, sejler, lystfisker, brændevinsbrygger….

Hvor meget tid bruger du på dig, i løbet af en uge?

 

Det er nogle af de ting, jeg hjælper mine kunder med.

Når de går herfra, er det altid med mere overskud end da de kom.

Læs evt. mere om det her.

Hvordan får jeg energi?

Mine personlige energiopladere er kvalitetstid med børnene, gode snakke med min mand, havearbejde og at kigge på fugle – i haven.

Så spørgsmålet til dig er: 

Hvad er dine energiopladere?

Jeg har delt mine.

Del gerne hvordan du, lader dine batterier op.

Det kan inspirere andre, der endnu ikke har fundet sine opladere.

 

Har du spørgsmål. Ring uforpligtende til mig på 23 10 03 80 eller send en mail på Birgit@ritterhuset.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *