fbpx

Ved du, hvordan du agerer under pres?

Stress er 100% individuelt. Det der stresser den ene, stortrives andre i.
Måden at undgå stress på er derfor, at du selv er opmærksom på, hvad der stresser dig?

Hvornår er du presset

Pres og stress er ikke det samme. Langt fra. Pres er følelsen af, at nu skal vi lige spænde hjelmen og være ekstra meget på.
Vi kan alle sammen til tider føle os pressede. Det kan være vedvarende arbejdspres på grund af f.eks. et stort ansvar, men det kan lige så vel være pres over alle de ting vi skal nå, inden vi kan holde weekend eller noget helt andet. Nogle gange er det forventningerne til os selv, der presser os.
Det er ikke farligt at være presset, det kan tværtimod gøre os ekstra skarpe, når det står på kortvarigt. Uanset hvor presset kommer fra, er det imidlertid nyttigt at være opmærksom på, når vores adfærd ændres. Ændrer du adfærd, er det nemlig en advarselsklokke til dig om, at nu skal du være opmærksom, hvis ikke pres skal udvikle sig til stress hos dig.

Wakeup calls

Vi er så fantastisk indrettede at vi alle sammen har indbyggede wakeup calls. Første reaktion på pres er, at skrue op for måden vi normalt håndterer en opgave på. Hvis det ikke virker, vil vi under yderligere pres ubevidst ændre vores adfærd.
Når det sker, er det kroppens måde at fortælle dig på – ”Hey du, nu skal du lige passe på dig selv og få overblikket tilbage.”
Lærer du at genkende dette adfærdsskifte, er du godt på vej til at forebygge stress, næste skridt er så at lytte til dig selv.

Hvilken adfærd genkender du?

Kæmper

Er du den handlekraftige, selvstændige type der er under pres bare lige skruer en ekstra tand op for kraften og ignorerer sygdomstegn (alt under 40 er jo ikke rigtig feber). Kæmper og presser (dominerer) du andre, til at gøre hvad du siger for at nå resultater? Fortsætter du, risikerer du at blive fældet bagfra af din krop der siger fra.

Tilpasser

Det kan også være du er typen, der konstant er opmærksom på at tilpasse dig andre for at bevare den gode stemning. Når du i længere tid har gjort dette vil din modreaktion måske være at blive fraværende og passiv. Fortsætter denne adfærd, er det bare et spørgsmål om tid, før virkeligheden kommer snigende og tvinger dig til at handle.

Idealiser

Er du typen, der under lettere pres føler, at du hellere må ordne alting selv. Der er alligevel ikke andre, der kan gøre det ligeså perfekt som dig? Er du sådan en, vil du højst sandsynligt også irettesætte andre, for at de kan nå dine høje standarder. Bliver du udsat for yderligere pres, kan du begynde at tvivle på dig selv og om dine høje idealer overhovedet er rigtige.

Hjælper

Er du en af dem, der tager dig af andre. Du giver og giver. Du er sikkert ret god til at kende andres behov og ønsker, så de bliver næsten afhængige af dig. Bliver du udsat for yderligere pres, vil du have et stor behov for også at blive anerkendt for alt det du gør, sker det ikke, kan du reagere så voldsomt at det potentielt skræmmer dine relationer væk.

Udretter

Er du en af dem, der altid kan presse flere ting ind i en fyldt kalender? Altid plads til en kagebagning til børnehaven, en tjans som fodboldtræner, eller en ekstra arbejdsopgave. Klarer du også det, får du følelsen af, at være super dygtig og kompetent. Fortsætter du denne adfærd, risikerer du på et tidspunkt at føle, at du ikke helt slår til og at du ikke er særlig værdifuld.

Føler

Du er måske typen der med din fantastiske forestillingsevner forstærker og oplever hverdagen gennem dine følelser. Du påvirker andre med dit svingende humør, der får andre til at gå på listefødder. Under længere tids pres, kan du få følelsen af, at du ødelægger dit liv og slet ikke udnytter dine muligheder.

Teoretiserer

Er du typen der bliver overvældet af hverdagens pres og vender opmærksomheden indad og fokuserer på teorier og den mentale verden. Din påvirkning på andre, kan føles som en stærk afstandtagen både fysisk og følelsesmæssigt. Under længere tids pres kan du få følelsen af, at du aldrig finder rigtig på plads i verden og finder din rolle blandt mennesker.

Spørger

Du er måske typen, der under pres bliver afhængig af vejledning og gode råd. Du vil gerne være sikker på, at hver en sten er vendt og tvivler på dig selv og alt andet. Du påvirker andre ved at beklage dig og stille kritiske spørgsmål. Fortsætter denne adfærd, kan du på et tidspunkt føle, at du skubber folk væk fra dig og har skabt usikkerhed.

Lykkesøger

Måske er du en af dem som føler, at der altid viser sig noget bedre lige om lidt. Du bliver aldrig helt tilfreds med det du har og der hvor du er. Fortsætter du i det høje gear, vil du på et tidspunkt indse, at lykken ikke findes rundt om det næste gadehjørne. Du havde den måske allerede, men i din evige jagt, har du sagt farvel til dem/det, der gav dig den.

Hvad gør du, når du er presset?

Du har bemærket at du er mere presset end normalt. Følg nedenstående guide til at komme tilbage på sporet, før dit pres bliver til stress.

  1. Vær nysgerrig på, hvad det er der stresser dig: på dit arbejde, i dine relationer, fysisk, psykisk, i dine omgivelser. Skriv gerne det hele ned på en liste
  2. Kig på hver enkelt og vurder. Er det et reelt pres, eller er det ideen/illusionen om presset
  3. Hvad er indenfor din kontrol?
    • Hvad kan du undlade at gøre
    • Hvad kan du hurtigt få overstået
    • Hvad kan du bede andre om hjælp til
  4. Hvad er udenfor din kontrol?
    • Hvad kan du bede om hjælp til
    • Er der noget du bare må acceptere
  5. Træk vejret, få overblikket og find tilbage til hverdagen

 

Er du i tvivl om, om du er stresset, så læs om forskellige typer af adfærd, under stress.
Skriv dig på mail listen og få det tilsendt direkte i din mailboks.

Spread the love

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *