Koncentrationsbesvær

Der er ikke noget at sige til, at vi har koncentrationsbesvær, bliver trætte og ind i mellem har lyst til at smide alt, vi har i hænderne og løbe væk.

Koncentrationsbesvær og hjernearbejde

Hvis vi kigger på, hvordan vi arbejder i dag, sammenlignet med for bare 30 år siden, er der sket en stor udvikling.

Tidligere blev vi trætte i kroppen, fordi vi havde et hårdt fysisk arbejde. Når vi kommer hjem fra arbejde i dag, er kroppen frisk, men hjernen er udmattet.

I stedet for at give hjernen fri, tænder vi for Netflix, eller ser nyheder/sociale medier/spil/podcast med mere på vores smartphone eller andet device. Vi bestemmer konstant, hvordan vores hjerne skal aktiveres. Det betyder, at vi sætter vores hjerne på arbejde op til 18 timer i døgnet – afhængigt af hvor meget vi sover.

Apropos søvn, påvirkes vores søvnkvalitet negativt af at blive aktiveret så mange timer i træk. Vi sover dårligere og for lidt. Mangel på søvn er i sig selv en stressfaktor.

Undersøgelser af hjernen viser, at aktivitetsniveauet/belastningen er stort set den samme, uanset om du sidder med en opgave på arbejdet, eller om du lytter til en podcast. Det der sætter hjernen på arbejde er, når noget udefra bestemmer, hvad hjernen skal arbejde med.

Når vores hjerne igennem længere tid har været udsat for overarbejde, forsvinder vores overskud. Vi bliver mindre sociale, får en kortere lunte, træffer mindre velovervejede beslutninger og kan i det hele taget ikke overskue så meget som før. Vil du få flere gode råd til at forebygge eller komme af med stress, så send mig en besked via min kontaktside her eller ring til mig på tlf. 23 10 03 80.

Hjernepause

For at undgå en hjernenedsmeltning, er det nødvendigt ind i mellem at holde en hjernepause. Det vil sige en pause, hvor du ikke aktiverer din hjerne, men i stedet giver hjernen et frikvarter. Et frikvarter hvor hjernen har fri til at lave præcis det, den vil. Lad hjernen tænke på hvad den har lyst til, eller til eventuelt at registrere, hvordan du har det i kroppen.

Som Hjerneforsker Peter lund Madsen siger, er der især to gode grunde til at holde hjernepause:

  1. Hjernen arbejder bedre, når den er i balance og får jævnlige hjernepauser
  2. Når du ikke forcerer din hjerne men giver den fri, kommer den ofte på de bedste ideer. De gode ideer opstår, når du mindst venter det

Udover koncentrationsbesvær er der en lang række andre udfordringer med stress. Læs mere om symptomer på stress her.

Hvad sker der i hjernen?

Når vi bliver udsat for akut stress, stiger stresshormonerne: kortisol og adrenalin. Vores krop reagerer instinktivt og går i kamp/flugt tilstand. Den forreste del af hjernen, som bruges til at reflektere og overskue situationen, bliver nedprioriteret. Til gengæld bliver automatiske stimuli, som vi ikke har styr på op-prioritereret.

Produktionen af hormonerne dopamin og nor-adrenalin stiger, hvilket forstærker kamp/flugt følelsen. Det betyder, at vi konstant reagerer instinktivt uden at mærke os selv i processen. Hjernen tillader ikke de lange bevidste beslutninger. Følelsen bliver ofte beskrevet som at have mistet sig selv og kontrollen undervejs.

Hvad gør man så?

Først og fremmest skal du beslutte dig for, at du vil have kontrollen tilbage; og så skal du trække i håndbremsen.

Derefter skal du begynde at give dig selv nogle hjernepauser. En pause hvor du ikke udsætter din hjerne for påvirkninger.

Meditation er én måde at få en hjernepause på. Det at meditere behøver ikke at blive gjort meget kompliceret. Hvis dit mål er, at du sætter dig eller lægger dig f.eks. 10 minutter for at trække vejret, er et godt udgangspunkt.

Formålet med at meditere er at øve sig i ikke at gøre noget. Ikke at lade sig påvirke af ydre omstændigheder. Bare at sidde stille og trække vejret uden at handle.
Når der kommer tanker så betragt dem som forslag til noget, man kunne gøre, men ikke noget du behøver at gøre.

Er 10 minutter for meget i din travle hverdag, så tag ind i mellem tre dybe vejrtrækninger og få jordforbindelse igen.

Udover at meditation giver din hjerne en pause, aktiverer det din forreste del af hjernen, så du igen bliver bedre i stand til at træffe velovervejede rationelle beslutninger.

Vil du høre mere eller bare have ideer til, hvordan du kommer i gang med at meditere, så tag fat i mig.

Drop podcasten, når du kører bil

Udover at meditere, er det nyttigt at lade telefonen blive hjemme når du løber eller cykler en tur. Drop podcasten når du kører bil og slår græs.

Giv din hjerne en velfortjent hjernepause, så du ikke mister dig selv og overblikket undervejs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *