Trivselsundersøgelse

Hvad kan en professionel trivselsundersøgelse bidrage med?

Mangel på trivsel og arbejdsglæde kan føre til utryghed, stress og sygdom. Det er ikke positivt for hverken den enkelte eller virksomheden.

Trivselsundersøgelser illustrerer det psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivsel, og giver en stærk indikation af, hvor lederen skal fokusere for at forbedre trivsel og samarbejde. Dernæst vurderes det, om ledelsen selv kan håndtere udfordringerne, eller om det er nødvendigt med en ekstern konsulent. Det overordnede mål er at bevare og styrke jer som en attraktiv og effektiv arbejdsplads.

Virksomheder bruger typisk trivselsundersøgelser til at:
  • Gennemføre en generel måling af jobtilfredshed
  • Afdække mobning, chikane mv.
  • Evaluere medarbejdernes stress niveau
  • Forbedre trivslen ved at involvere medarbejderne
  • Måle behov for udviklingsmuligheder
  • Evaluere ledelsen

Du er altid velkommen til at ringe og høre mere på tlf. 23100380.

trivselsundersøgelse-1024×617

Hele organisationen skal inddrages

For at sikre den gode trivsel på arbejdspladsen er det ikke nok at fokusere på medarbejderne. De kan ikke fastholde arbejdsglæden, hvis resten af organisationen ikke følger med. Man bliver nødt til at skabe en forandring, der hvor problemet opstår, fremfor at symptombehandle effekten.

Det kræver en organisation, der har arbejdsglæde og trivsel på dagsordenen på niveau med omsætning og vækst. Det kræver en ledelse, der  fremstår som rollemodel for medarbejderne. Det kræver fælles kultur og kommunikation i teamet, og det kræver medarbejdere, der er bevidste om deres grænser.

Kom godt i gang

Det gælder om at få brugbare tilbagemeldinger, der giver overblik over de primære udfordringer og gør det muligt at følge op.

Derfor benytter Ritterhuset online værktøjet fra APVKVIK. Her har du grafiske illustrationer, der viser arbejdsmiljøet og medarbejdertrivslen.

APVKVIK har indbyggede handlingsplaner, så du med ét værktøj kan samle alt arbejdet og dokumenterne omkring medarbejdertrivslen.

  • Du kan forholde dig til hvor kritiske, de forskellige udfordringer er
  • Du kan prioritere
  • Du kan formulere, hvad der skal gøres ved hvad og hvornår
  • Du kan samle relevante dokumenter
  • Du får remindere, der sikrer, at udfordringerne ikke ligger uløste.
  • Du kan give medarbejderne adgang, så de kan se, at ledelsen tager det alvorligt, og at det er noget, der arbejdes på